Žemės ūkio naujienos: 2025-05-30. Aktualiausios žemės ūkio naujienos iš įvairių Lietuvos ir užsienio portalų.
Parama jauniesiems ūkininkams – kaip pagerinti paraiškų kokybę ir išvengti klaidų
Jau birželio 2–30 d. paraiškas dėl paramos kurti ar modernizuoti savo ūkius paraiškas Nacionalinei mokėjimo agentūrai (NMA) kviečiami teikti jaunieji šalies ūkininkai. NMA, atsižvelgdama į ankstesnių metų patirtį ir siekdama padėti ūkininkams, atkreipia teikiančiųjų paraiškas dėmesį į svarbiausius paramos teikimo momentus bei pataria, kaip pagerinti teikiamų paraiškų ir vykdomų projektų kokybę.
Jauniesiems ūkininkams dažnai kylančios problemos
Pastebima, kad jaunieji ūkininkai, kaip naują verslą žemės ūkio sektoriuje pradedantys ūkio subjektai, susiduria su nemažai iššūkių ir jiems kyla klausimų tiek paraiškų teikimo metu, tiek įgyvendinant projektą. NMA aktyviai siekia suvaldyti kylančias jaunųjų ūkininkų projektų įgyvendinimo rizikas, todėl kasmet analizuoja paraiškų atmetimo priežastis bei nusimato veiksmus, galinčius padėti jauniesiems ūkininkams gauti paramą ir sėkmingai įgyvendinti projektus.
Akcentuotina, jog nemažą neigiamai vertinamų projektų skaičių dažnu atveju lemia tai, jog jaunieji ūkininkai verslo planuose nusimato sunkiai įgyvendinamas veiklas arba nepagrindžia veiklos vykdymo (nenurodo arba nurodo veiklos neatitinkančias sąnaudas, derlingumą, pajamas, finansavimo šaltinius ir kt.), nurodo per aukštus rodiklius, nepagrindžia investicijų būtinumo ir kt.
Dažniausios klaidos, lemiančios tinkamumo kriterijų neatitikimą – tai kuomet žemė ar pastatai nėra valdomi teisėtais pagrindais, VED potencialas neatitinka teisės akto reikalavimų, neatitinka Ekonominio gyvybingumo taisyklėse nurodytų reikšmių ir kt.
Apie jaunųjų ūkininkų įgyvendinamų projektų rizikingumą kalbėjome šiame NMA straipsnyje.
NMA pataria
NMA, tam, kad būtų užtikrintas kokybiškas teikiamų paramai gauti projektų įgyvendinimas, pirmiausia ragina atsakingai pasirengti paraiškos pateikimui bei projekto įgyvendinimui.
Kadangi fiksuojama nemažai nekokybiškai parengtų projektų atvejų, ir tai lemia didesnį klaidų skaičių ir apsunkina projekto įgyvendinimą, patariamejauniesiems ūkininkams atidžiai rinktis projektų rengimo paslaugų teikėjus.
Taip pat NMA, atsižvelgdama į dažnus atvejus, kai jauniesiems ūkininkams, jau įgyvendinantiems projektus, pritrūksta žinių ir informacijos, ragina pareiškėjus atsakingai pasirengti projekto įgyvendinimui dar prieš paraiškos teikimą ir pagal galimybes dalyvauti visuose su projekto įgyvendinimu susijusiuose specializuotuose mokymuose, kursuose ir pan.
Labai svarbu ir kokybiškai pildyti paraiškos verslo planus, t. y. užpildyti juos iki galo, pateikti visą prašomą informaciją, įskaitant 5 metų kontrolės laikotarpio informaciją, teikiamus duomenis atitinkamai pagrįsti, informacija turi tarpusavyje koreliuoti.
Verslo plane būtina:
1. Detaliai pagrįsti veiklos vykdymą, ypač perdirbimo veiklos (aprašyti procesą nuo iki, pateikti visos reikiamos įrangos / technikos / pastatų turėjimo pagrindimą (sutartis ir pan.), nurodyti turimą / planuojama turėti infrastruktūrą (pvz. vandens tiekimas/elektra/šildymas/nuotekos), kaip atitiks VMVT reikalavimus, būtinas išlaidas įtraukti į sąnaudas). Turi būti suplanuotos visos būtinos išlaidos, net jei joms neprašoma paramos.
2. Pagrįsti derlingumus statistine, viešai prieinama informacija ir nurodyti informacijos šaltinį.
3. Pagrįsti planuojamas pajamas, jų fiktyviai nemažinti arba nedidinti, kad atitikti procentus ir gauti atrankos balus (pagal statistinę viešai prieinamą informaciją, nurodant informacijos šaltinį).
4. Įtraukti į sąnaudas visas ūkio išlaidas (ne tik pastovias, bet ir, pvz., samdomiems darbuotojams, nuomai ir kt.)
4. Pagrįsti finansavimo šaltinius (nurodyti turimus pinigus pradžios balanse arba pagrįsti verslo plano duomenimis)
5. VED suplanuoti vadovaujantis teisės akto reikalavimais.
6. Rodiklį – pajamas iš veiklos, planuoti įvertinant kitus Įgyvendinimo taisyklėse nurodytus įsipareigojimus.
7. Planuojant statybos darbus arba saulės elektrinės pajungimą – pateikti sąmatas, brėžinius, leidimus, apskaičiavimus ir pan.
8. Detaliai aprašyti, kaip bus vykdoma veikla, jei dirbama kitą darbą arba gyvenama toli nuo projekto įgyvendinimo vietos.
9. Pagrįsti perkamos įrangos ir technikos parametrus, vadovaujantis Žemės ūkio technikos ir įrangos parametrų našumo nustatymo metodika.
10. Atnaujinti informaciją registruose (Žemės ūkio duomenų centre, Nekilnojamojo turto registre (NTR) ir kt.).
11. Užregistruoti visas sutartis NTR, jei planuojama investuoti į žemę / pastatus.
Projekto vertinimo metu NMA prašo atsakyti arba laiku atsakyti į teikiamus paklausimus. Tai gali padėti išvengti dėl nežinojimo daromų klaidų ir projektą įgyvendinti greičiau bei sklandžiau.
Savo ruožtu, NMA, siekdama padėti ūkininkams sėkmingai įgyvendinti projektus, keitė darbo procedūras ir teisės aktus, susijusius su projektų kontrolės optimizavimu ir sankcijų prevencija – tai keitimai, aktualūs ir jauniesiems ūkininkams:
– sutrumpintas projektų kontrolės laikotarpis;
– leidžiama išsitaisyti mažareikšmius pažeidimus;
– nuo 5 iki 1 proc. sumažinta minimali patikrų atrankos reikšmė pagal SP priemones ir patikrų kiekį 2025 m. planuojama sumažinti dar 30 proc. ir kt.;
– taip pat bendradarbiaujama su kitomis institucijomis dėl patikrų optimizavimo.
Svarbu prisiminti, jog parama baigiama išmokėti tik tinkamai įgyvendinus verslo planą – to nepadarius, susigrąžinama ir išmokėta paramos dalis.
Šaltinis: nma.lrv.lt, 2025-05-29
Peru ūkininkas pralaimėjo bylą Vokietijos bendrovei dėl klimatos kaitos
Vokietijos bendrovę dėl taršos ir įtakos klimato kaitai teismui apskundęs Peru ūkininkas bylą pralaimėjo. Jo komanda aiškina, neva tai vis tiek kuria precedentą teršėjams atsakyti už šiltnamio efektą skatinančią emisiją. Bet bendrovės atstovai įspėja, kad toks kelias kovai su problema – netinkamas. Į posėdį susirinkęs Vakarų Vokietijos Hamo miesto teismas verdiktą skelbia dėl ieškinio prieš Vokietijos elektros milžinę, bendrovę RWE.
Bet ieškovas, ją prieš dešimtmetį apskundęs teismui, Peru ūkininkas Saulis, aiškinantis, neva bendrovės tarša anglies dvideginiu skatina klimato kaitą ir taip kelia pavojų jo namams. Žinios iš Vokietijos – dviprasmiškos.
„Byla atmesta, bet tai teigiamas ženklas“, – tikina ūkininkas, kalnų gidas Saulis Luciano Lliuya.
Džiaugsmas ir šalia teismo rūmų Vokietijoje.
„Girdėjome paaiškinimą iš teisėjo, kodėl precedentas yra“, – teigia ieškovo advokatė Roda Verheyen.
Ieškovai dėmesį atkreipia į išaiškinimą, esą jei žala būtų nustatyta, teršėjas emisiją turėtų mažinti arba žalą kompensuoti.
„Svarbu, kad šiandien numatyta teisinė bendrovių pareiga atsakyti dėl savo veiksmų pasekmių. Iki šiol niekas pasaulyje nėra to įtvirtinęs. Dėl to esu neapsakomai laiminga“, – sako R. Verheyen.
Byla prasidėjo prieš dešimtmetį. Pasak ūkininko, kaip didelė teršėja, nors ir neveikianti Peru, Vokietijos bendrovė prisidėjo prie Andų ledyno tirpsmo ir potvynio grėsmės jo namams.
Vyras netgi paskaičiavo žalą 17 tūkst. eurų, pagal tai, kiek planuojama kainuos apsaugos nuo potvynio infrastruktūra ir kiek teršalų išmetė Vokietijos bendrovė.
Kartą jo byla Vokietijos teismas jau atmetė, dabar atmesta apeliacija, pabrėžiant, kad grėsmės nustatyti neįmanoma.
„Taip pat neleidžiama šio sprendimo skųsti. Remiantis ginčijama verte, šis sprendimas – teisiškai privalomas. Po ekspertų vertinimo teismas negalėjo nustatyti pavojaus ieškovo turtui“, – teigia teismo atstovas Danielis Grosse-Kreulas.
Tad Vokietijos bendrovė pabrėžia, esą jokio rimto teisinio precedento nenustatyta, bei aiškina, neva ir taip mažinanti taršą, o tokiuose ieškiniuose įžvelgia pavojų pramonei.
„Manome, kad klaidinga keisti klimato politiką per nevyriausybinių organizacijų reikalavimus teismuose. Jei tai taps precedentu, kiekviena Vokietijos bendrovė gali susidurti su tokiais klimato ieškiniais visame pasaulyje. Tai – ne sprendimas. Tai į pavojų stumia visą Vokietijos pramonę“, – tikina bendrovės RWE atstovas Matthias Beigelas.
Ieškovai atkerta, kad jų byla taps pavyzdžiu ir paskatinimu, mat su klimato kaita ir bendrovių atsakomybe susijusių bylų pasaulyje iškelta dešimtys.
Svarbu: pavėlavę naminių paukščių ir kiaulių augintojai paraiškas galės teikti nuo gegužės 29 d.
Žemės ūkio ministerija informuoja, kad kiaulių ir paukščių laikytojai, pavėlavę pateikti paraišką pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinę priemonės „Gyvūnų gerovė“ veiklas „Parama už geresnes naminių paukščių (broilerių, kalakutų ir vištų dedeklių) laikymo sąlygas ir sveikatingumo didinimą“ ir „Parama už 20 proc. didesnio laikymo ploto užtikrinimą penimoms kiaulėms“, galės jas pateikti nuo gegužės 29 d.
Įsivėlus techninei klaidai, pareiškėjai nuo gegužės 16 d. nebegalėjo pavėluotai pateikti paraiškų. Dabar pavėlavimo dienos bus pradėtos skaičiuoti nuo įsakymo, kuriuo ištaisoma techninė klaida, įsigaliojimo dienos, t. y. 2025 m. gegužės 29 d.
Šaltinis: nma.lrv.lt, 2025-05-29
Prezidentas pasirašė įstatymų pataisas dėl efektyvesnio valstybinės žemės naudojimo
Trečiadienį Prezidentas pasirašė Seimo priimtas Žemės įstatymo ir lydinčiųjų įstatymų pataisas, kurios leis valstybinę žemę naudoti efektyviau ir sudarys sąlygas visuomenei gauti maksimalią naudą. Šiuos pakeitimus paskatino Konstitucinio Teismo sprendimas ir identifikuoti teisinio reguliavimo netikslumai. Prie šių pataisų rengimo prisidėjo ir Aplinkos ministerija.
Šiais pakeitimais ištaisytos Žemės įstatymo nuostatos, pagal kurias negali būti atidalijami areštuoti žemės sklypai arba teisminio ginčo objektu esantys žemės sklypai ir kurios prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Taip pat keičiant poįstatyminius teisės aktus nustatytas nesuderinamumas tarp tam tikrų Administracinių nusižengimo kodekso, Teritorijų planavimo, statybos ir žemės valstybinės priežiūros įstatymo ir Žemės įstatymo nuostatų.
Didelė dalis Žemės įstatymo pataisų skirta aiškesniam žemės nuomos (tiek aukciono būdu, tiek ir be aukciono) reglamentavimui.
„Valstybinės žemės nuomos procesas iki šiol buvo sudėtingas ir painus – išsinuomoti, keisti ar nutraukti sudarytas nuomos sutartis neretai lydėjo daugybė biurokratinių kliūčių. Dėl neaiškaus teisinio reglamentavimo ginčai dažnai persikeldavo į teismus, o jų nagrinėjimas užtrukdavo net kelerius metus. Dabar šis procesas taps aiškesnis ir žymiai paprastesnis”, – sako aplinkos ministras Povilas Poderskis.
Atsisakyta teisės atleisti nuo nuomos mokesčio, kai valstybinė žemė išnuomota aukciono būdu, bei nustatyta, kad susitarimas dėl valstybinės žemės nuomos aukciono būdu sutarties pakeitimo gali būti sudaromas tik esant tam tikroms sąlygoms, o jų nesant sutartis negali būti keičiama ir turi būti skelbiamas naujas aukcionas.
Aukciono būdu išnuomotame valstybinės žemės sklype ar jo dalyje pastačius naujus statinius ar įrenginius, valstybinės žemės nuomos sutartis nenutraukiama, tačiau toks valstybinės žemės sklypas arba jo dalis parduodama šių statinių savininkui, sumokant valstybinės žemės sklypo ar jo dalies rinkos vertę. Ši vertė apskaičiuojama taikant Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nustatytą individualų turto vertinimą. Savivaldybės tarybai be aukciono išnuomojant valstybinės žemės sklypą ar jo dalį Žemės įstatymo 10 straipsnyje nurodytiems statiniams eksploatuoti, suteikta teisė savo biudžeto sąskaita, pagal savivaldybės tarybos nustatytus kriterijus sumažinti žemės nuomos mokestį ne daugiau kaip 50 proc. arba visai nuo jo atleisti.
Numatyti nauji valstybinės žemės nuomos sutarties nutraukimo atvejai: energetikos bendrijai netekus savo statuso ar nevykdant veiklos, kuriai buvo išnuomotas valstybinės žemės sklypas arba jo dalis, taip pat bendraisiais Civilinio kodekso nustatytais sutarties nutraukimo pagrindais. Įspėjimo dėl sutarties nutraukimo laikotarpiu valstybinės žemės nuomininkas moka valstybinės žemės nuomos mokestį, kuris apskaičiuojamas nuo valstybinės žemės patikėtinio įspėjimo dienos, pagal nekilnojamojo turto vertę, nustatytą taikant individualų turto vertinimą Turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatyme nustatyta tvarka ir padidinamas 10 proc.
Taip pat numatytos nuostatos pagreitinančios ir palengvinančios valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų nuomą. Suformuoti žemės ūkio paskirties sklypai, kurie nėra išnuomoti, bus įtraukti į nuomotinų žemės sklypų sąrašą. Tai leis asmenims pasirinkti norimą sklypą ir pagreitins nuomos procesą.
Taip pat patikslinta, kuomet žemės naudotojai atleidžiami nuo atlyginimo už galimybę statyti statinius ar įrenginius valstybinėje žemėje.
Siekiant, kad sudėtingas priverstinio statinių išpirkimo procesas būtų aiškesnis, Žemės įstatymo pataisose išskirti atvejai, kuomet statinius turi išpirkti valstybinės žemės patikėtinis, o kuomet teritorijų planavimo dokumentą patvirtinęs asmuo ar jo rengimo organizatorius, jei tvirtinanti institucija yra Vyriausybė.
Kai valstybinės žemės sklypas išnuomojamas ar parduodamas statiniams, kurie yra įregistruoti kaip pagrindiniai daiktai, bet užima ne visą sklypą, taikoma speciali tvarka. Žemę ar jos dalį galima išnuomoti tik tada, kai pagal aplinkos ministro nustatytas taisykles nustatoma, kokia žemės dalis būtina tiems statiniams ar įrenginiams naudoti.