Žemės ūkio naujienos: 2022-01-19. Aktualiausios žemės ūkio naujienos iš įvairių Lietuvos ir užsienio portalų.
Ministro K. Navicko kelti klausimai dėl santykių su Kinija ir kiaulininkystės problemų Žemės ūkio ir žuvininkystės taryboje sulaukė palaikymo
Europos Sąjungos žemės ūkio komisaras Janušas Vojciechovskis Briuselyje vykusioje Žemės ūkio ir žuvininkystės ministrų taryboje patikino ministrą Kęstutį Navicką, kad Europos Komisija ir visa Europos Sąjunga parodys solidarumą su Lietuva, patiriančia Kinijos ekonominį spaudimą.
„Pastaruoju metu patiriame didelį Kinijos ekonominį spaudimą. Lietuvos įmonės susidūrė su precedento neturinčiais trikdžiais, kurie turi įtakos ne tik dvišalei Lietuvos ir Kinijos prekybai, jie taip pat nukreipti ir prieš ES bendrąją rinką bei prekybos politiką. Šiems iššūkiams spręsti būtinas ES atsakas, pasitelkiant visas įmanomas turimas priemones“, – teigia ministras K. Navickas.
Jis pažymėjo, kad susiklosčius tokioms aplinkybėms itin svarbu, kad ES prekybos politika būtų orientuota į vienodų sąlygų ES įmonėms užtikrinimą, bendradarbiavimo su bendraminčiais partneriais stiprinimą ir ES ekonominių interesų gynimą nuo trečiųjų šalių ekonominės prievartos veiksmų.
Žemės ūkio komisaras išreiškė solidarumą su Lietuva, nukentėjusia nuo politiniais sumetimais motyvuotų prekybos trikdžių. Jis patikino, kad solidarumą Lietuvai parodys Europos Komisija (EK) ir visa ES. Palaikymą Lietuvai akcentavo Graikijos žemės ūkio ministras Spilios Livanos.
Neslūgsta dėmesys kiaulininkystės sektoriaus problemoms
Situacija Lietuvos kiaulininkystės sektoriuje vis dar išlieka įtempta, todėl ministras K. Navickas dar kartą ragino EK imtis skubių veiksmų situacijai stabilizuoti. Pasak žemės ūkio ministro K. Navicko, šiame sektoriuje ir toliau išlieka praėjusių metų problemos.
„Kiaulių augintojai dėl susikaupusių nuostolių, didėjančių energetinių išteklių kaštų, brangių pašarų ir toliau susiduria su rimtais sunkumais. Vien nacionalinių pastangų nepakanka, krizė reikalauja ES lygio išskirtinių sprendimų ir paramos“, – teigia ministras K. Navickas.
Sunkumus kiaulienos sektoriuje ir toliau patiria daugelis ES valstybių narių. Pasiūlyti konkrečių sprendimų, kaip būtų galima reaguoti į sunkumus kiaulienos sektoriuje, EK ragino ir ES Tarybai pirmininkaujanti Prancūzija.
Žemės ūkio komisaras sako, kad svarsto galimas ES paramos priemonių taikymo alternatyvas, tarp kurių – ir Lietuvos prašoma ES išskirtinė parama kiaulienos sektoriui. Jis patikino, kad EK bus pasiruošusi taikyti ES paramos priemones, jei situacija šiame sektoriuje nepagerėtų artimiausiu metu.
Šaltinis: zum.lrv.lt, 2022-01-18
Ūkininkai nepatenkinti stambiųjų ūkių protegavimu Seimo komitete
Lietuvos žemės ūkio rūmų (ŽŪR) vienijamų asociacijų atstovai įspėja, kad smulkūs ir vidutiniai ūkiai toliau nyks, jei 2023–2027 m. Lietuvos žemės ūkio strategijoje bus atsisakyta nuostatos riboti didesnes nei 60 tūkst. eurų išmokas ūkininkams, kaip sausio pradžioje pasiūlė Seimo Kaimo reikalų komitetas (KRK). Anot jų, pusę visos Europos Sąjungos (ES) finansinės paramos gauna absoliuti mažuma žemdirbių – stambiausi Lietuvos ūkiai.
„3 proc. pareiškėjų gauna apie pusę kaimo biudžeto pinigų, pusę paramos, kuri yra skirta Lietuvos kaimui. Dėl to atsiranda atskirtis kaimuose. Yra stambūs ūkiai, kurie nuolat stambėja. Jie iš tikrųjų yra finansiškai pajėgūs, o vidurinioji grandis, vidutiniai ūkininkai, ypač jaunieji ūkininkai, yra nepajėgūs konkuruoti
Ministerijos sprendimas suteikė vilties, kad ilgą laiką buvusi politika, kuri neskatino socialinės lygybės, vis tik keičiasi, turi teigiamų dalykų, kurie nuteikia ir jaunuosius ūkininkus žiūrėti į priekį. Vis tik ilgą laiko tarpą tokios strategijos nebuvo ir tai netgi neskatino pradėti ūkininkauti“, – teigė V. Buivydas.
Todėl ŽŪR kritikuoja KRK sausio 5 d. priimtą siūlymą taisyti Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano nuostatą 85 proc. mažinti didesnes nei 60 tūkst. eurų tiesiogines bazines išmokas ūkininkams, kadangi tokiais sprendimais Lietuvos politikai siūlo galimybę ES skiriamas visam Lietuvos kaimui ir žemės ūkiui lėšas pasiimti tik mažai grupei žmonių.
Jų teigimu, 100 tūkst. eurų ribojimas liečia tik ūkius, kurie yra didesni nei 1400 ha, kurių Lietuvoje yra mažuma, tad tokia politika veda į visišką kaimo sunaikinimą.
„Dėl šito klausimo nebuvo leidžiama pasisakyti, tiesiog buvo labai greitai priimtas sprendimas, kuris iš tiesų lemia visos Lietuvos kaimo ateitį. Niekas nesiekia iš stambiųjų atimti to, ką jie turi, tiesiog kalba eina apie ateitį, kad valstybė ir ES neturi subsidijuoti stambėjimo“, – tikino V. Buivydas.
„Stambiųjų stambėjimas turi būti pristabdytas ir negali būti remiamas ES pinigais“, – kalbėjo jis.
ŽŪR pirmininkas Arūnas Svitojus teigė, kad KRK komitetas priėmė negarbingą sprendimą, kadangi planas jau buvo suderintas su visais socialiniais partneriais, gruodžio 31 d. jau buvo nusiųstas Europos Komisijai (EK).
„Šitie keli pakeitimai daro milžinišką įtaką visai Lietuvos kaimo vizijai“, – sakė A. Svitojus.
Dėl to dar aną savaitę Lietuvos šeimos ūkininkų sąjungos, Lietuvos žemės ūkio kooperatyvų asociacijos „Kooperacijos kelias“, Lietuvos jaunųjų ūkininkų ir jaunimo sąjunga ir kelios kitos Žemės ūkio rūmų narės pateikė prašymą KRK pirmininkui Viktorui Pranckiečiui palikti postą, esą šis neatstovauja kaimo daugumai – šeimos ūkininkams ir kaimo gyventojams.
„Iškyla klausimas ar asmuo, kuris nemato kaimo strategijos, kuris neatstovauja kaimo daugumai, gali eiti tokias pareigas. Pradėjome kelti klausimą, kad jeigu Pranckietis nesugeba atstovauti daugumai kaimo gyventojų, jis turi trauktis iš einamų pareigų. Tai yra žinutė, kuri yra ištransliuota, kurią tikrai palaiko daugelis kaimo gyventojų, nes tikrai paramos sklaida turi būti teisingesnė, negu buvo iki šiol“, – teigė V. Buivydas.
Tokio ribojimo KRK siūlo atsisakyti ir palikti plane jau numatytas 100 tūkst. eurų lubas, jų nemažinant nuo bet kokios žemesnės sumos, numatant galimybę išskaičiuoti per metus su vykdoma veikla sumokėtus atlyginimus ir su jais susijusius mokesčius.
Smulkiuosius ir vidutinius ūkius, taip pat jaunuosius ūkininkus vienijančių asociacijų atstovai pabrėžia, kad tokios sąlygos yra palankios ir jų siekė stambieji šalies ūkininkai, susibūrę Lietuvos žemės ūkio taryboje, vienijami Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos, Lietuvos pieno gamintojų asociacijos, Lietuvos ūkininkų sąjungos.
ŽŪR atstovų teigimu, šios žemdirbių grupės neatstovauja Lietuvos ūkininkų bendruomenės daugumai, o jų reikalavimai nėra didžiosios dalies Lietuvos kaimo gyventojų ir žemdirbių pozicija.
Konferencijoje kalbėjęs Lietuvos šeimos ūkininkų sąjungos pirmininkas Vidas Juodsnukis pabrėžė, kad formuojant Lietuvos žemės ūkio strategiją trūksta politinės valios, nėra aišku, koks ūkio vienetas Lietuvoje galėtų sėkmingiausiai ūkininkauti.
„Ilgus metus mes visi girdėjome, kad geriausiai maisto produktais vis tik aprūpins stambūs, konkurencingi ir modernūs ūkiai. Na, su tuo negalima nesutikti, bet tada leiskite paklausti, kur dėti dar daugiau kaip 300 tūkst. kaimo gyventojų, kuo jiems užsiimti. Iš kaimų jau ir taip dvigubais tempais vyksta emigracija, vyksta ieškoti darbų į miestus, į kitas šalis. Jeigu tokia politika nesikeis ir toliau, tai faktiškai ir kaimų neliks. Aš labai abejoju, ar stambieji ūkiai, kurie užsiima vien komerciniais reikalais, stengsis mus aprūpinti mus švariu ir kokybišku maistu“, – teigė V. Juodsnukis.
Spaudos konferencijoje kalbėję ūkininkų atstovai pažymėjo, kad 80 proc. ankstesnių Kaimo plėtros programos lėšų visoje Europos Sąjungoje atitekdavo stambiesiems ūkiams. Jei tai tęsis, pažymi ŽŪR atstovai, smulkūs ir vidutiniai ūkiai toliau nyks, o nesikuriant verslams, tuštės ir kaimiškos Lietuvos vietovės.
Šią investicinę paramą stambieji ūkininkai esą aktyviai naudojo užimamų plotų didinimui ir dar didesnei stambiųjų ūkių plėtrai.
ELTA primena, kad Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) parengtame ir 2021 m. pabaigoje Europos Komisijai pateiktame Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginiame plane numatyta nustatyti 100 tūkst. eurų tiesioginių bazinių išmokų lubas, o nuo 60 tūkst. eurų jas mažinti 85 proc.
Tuo tarpu KRK sausio 5 d. posėdyje, dalyvaujant 150 socialinių partnerių atstovų, nutarė siūlyti ŽŪM plane šios nuostatos atsisakyti.
Komitetas siūlo numatyti tiesioginių išmokų, viršijančių 100 tūkst. eurų, ribojimą, numatant galimybę išskaičiuoti per metus su vykdoma veikla sumokėtus atlyginimus ir su jais susijusius mokesčius.
Siūlymą palaikančiųjų KRK narių ir kitų parlamentarų teigimu, išmokas ribojant nuo 60 tūkst. eurų, mažėtų Lietuvos žemės ūkio konkurencingumas.
Šaltinis: valstietis.lt,2022-01-17
Informacija apie vidutines pieno supirkimo kainas ir supirktą pieną 2021 m. gruodžio mėnesį
Informuojame, kad 2021 m. gruodžio mėnesį vidutinė natūralaus (4,44 proc. riebumo ir 3,54 proc. baltymingumo) pieno supirkimo kaina buvo 427,15 Eur už t, t. y. 6,7 proc. didesnė, palyginti su praėjusiu mėnesiu (2021 m. lapkričio mėn. – 400,29 Eur už t). Vidutinė bazinių rodiklių pieno supirkimo kaina 2021 m. gruodžio mėnesį, palyginti su 2021 m. lapkričio mėn., padidėjo 7,5 proc. ir buvo 321,58 Eur už t.
Stambiems pieno gamintojams, parduodantiems daugiau kaip 40 t žalio pieno per mėnesį, pieno supirkimo įmonės 2021 m. gruodžio mėnesį už natūralų pieną (4,40 proc. riebumo ir 3,62 proc. baltymingumo) mokėjo vidutiniškai 466,62 Eur už t. Per mėnesį ši pieno kaina padidėjo 4,9 proc. (2021 m. lapkričio mėn. ji buvo 444,64 Eur už t). Bazinių rodiklių pieno kaina stambiems pieno gamintojams 2021 m. gruodžio mėn. padidėjo daugiau kaip 5 proc. ir buvo 347,43 Eur už t (2021 m. lapkričio mėn. – 329,70 Eur už t).
Detali informacija apie vidutines pieno kainas pagal pieno pirkėjus skelbiama interneto tinklalapyje https://www.vic.lt/pieno-rinka/ meniu punkte „Vidutinė žalio pieno kaina pagal kiekvieną pieno supirkėją“ (2021 m. gruodžio mėn.).
2021 m. gruodžio mėn. buvo supirkta 105,3 tūkst. t pieno, 2,3 proc. daugiau, palyginti su 2020 m. gruodžio mėn. 2021 m. iš viso buvo supirkta 1333,2 tūkst. t pieno, t. y. 0,97 proc. mažiau, palyginti su 2020 m. Daugiau informacijos apie parduotą pieno kiekį, pieną parduodančių ūkių struktūrą rasite https://www.vic.lt/pieno-rinka/.
Šaltinis: vic.lt, 2022-01-18
Tiesioginės paramos ribojimas – didžiųjų naudai?
Europos Komisijai (EK) pateiktame Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiame plane Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) numatė dviejų pakopų tiesioginės paramos ribojimą pareiškėjams: priskaičiuotą išmokų pagrindinės dalies sumą, viršijančią 60 tūkst. eurų, mažinti 85 proc. ir įvesti 100 tūkst. eurų „lubas“, leidžiant atskaityti su darbo užmokesčiu ir su juo susijusius mokesčius. Tačiau Seimo Kaimo reikalų komitetas (KRK) siūlo spausti stabdį.
Dėl tiesioginės paramos mažinimo aistros verda ne vienus metus. Išmokų „lubas“ mėginta įvesti 2019 metais, pagal reglamentą – 150 tūkst. eurų. Tuo metu tiesioginių išmokų mažinimas jau buvo taikomas 23 šalyse narėse. Lietuvoje nutarta išmokų ribojimo netaikyti sumai, kurią sudaro pareiškėjų mokamas darbo užmokestis ir su tuo susiję mokesčiai. 2020 metų vasarą, jau vykstant deryboms ir diskusijoms dėl naujojo finansinio periodo, tuometis žemės ūkio ministras Andrius Palionis viešai pripažino, jog taikyta priemonė efekto nedavė – atskaičius darbo užmokesčio fondą, apskaičiuota bendra „lubų“ suma nesiekė 1,5 mln. eurų. Perskirstymo voke tai lašas jūroje, o administravimo sąnaudos neproporcingai didelės.
Naujasis finansinis periodas suteikia galimybę veikti ryžtingiau. Tam po Europos Vadovų Tarybos 2020 metų liepą yra pritarusi ir Prezidento institucija: kad Lietuva turėtų judėti link 60 tūkst. eurų tiesioginių išmokų ribos, daugiau paramos turėtų gauti vidutinio dydžio ir mažesni ūkiai, o didelės bendrovės privalo labiau dirbti ekonominės konkurencijos sąlygomis.
Tarsi vėjas į bures ryžtingesnėms permainoms buvo ir XVIII Vyriausybės programa, 2020 metų gruodžio 11 dieną patvirtinta naujosios kadencijos Seimo. Be kita ko, programoje įsipareigojant didinti žemės ir maisto ūkio pridėtinę vertę ir konkurencingumą sakoma: „Tikslingiau ir efektyviau paskirstysime tiesiogines išmokas, suteiksime galimybes naudotis finansiniais ištekliais…“
Išmokų mažinimas – ant svarstyklių
ŽŪM kelerius metus rengtame Strateginiame plane sugulė šie tiesioginių išmokų ribojimo skaičiai: 60 tūkst. eurų – nuo kurios reikšmingai mažinama suma, ir viršutinė 100 tūkst. eurų riba – kaip numato naujasis reglamentas.
Išmokų mažinimas analizuotas įvairiais pjūviais. Kaip tvirtina ekspertai, nėra tokios grėsmės, kad galėtų sumažėti žemės ir maisto produktų gamyba. Stambieji prekiniai ūkiai yra įsitvirtinę rinkose, turi derybinių galių, jų atveju veikia masto ekonomija. Kartu išmokų mažinimas valstybei yra vienas iš įrankių, leidžiančių spręsti ekonomines, socialines ir aplinkos problemas. Ribojant tiesioginę paramą sutaupytos lėšos gali būti nukreiptos į perskirstymo išmokų voką, prisidėti prie smulkiųjų ir vidutinių ūkių bei jaunųjų ūkininkų gyvybingumo.
Lietuvos socialinių mokslų centro Ekonomikos ir kaimo vystymo instituto studijoje „Lietuvos žemės ūkio ir kaimo ekonominės, socialinės ir aplinkosauginės situacijos vertinimas“ teigiama: „Lietuvoje tiesioginė parama tam tikru mastu prisideda prie pajamų skirtumų tarp ūkininkų augimo. Lietuvoje iki 500 eurų tiesioginių išmokų gauna 34,16 tūkst. (26,7 proc.) paramos gavėjų. Jiems skirta parama sudarė 2,5 proc. visos tiesioginės paramos. Tuo tarpu 40 paramos gavėjų, gaunančių daugiau kaip 300 tūkst. eurų tiesioginės paramos, gauna 3,5 proc. visos tiesioginės paramos.“
Išmokų „lubų“ tema diskutuota žemės ūkio organizacijų. Žemės ūkio rūmų (ŽŪR) taryba pasisakė už tai, kad būtų taikomas dar ambicingesnis modelis – pareiškėjui būtų nubrėžta 60 tūkst. eurų riba, be galimybės atskaičiuoti išlaidas, susijusias su darbo užmokesčiu. Tuo tarpu Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija, Lietuvos pieno gamintojų asociacija ir kai kurie Seimo nariai ŽŪM šios 60 tūkst. eurų ribos ragino visiškai atsisakyti, palikti tik reglamentinę 100 tūkst. eurų ribą.
Paragino keisti nuostatą
Tačiau prieš Tris karalius susirinkęs KRK jau turėjo parengęs protokolinio nutarimo projektą siūlyti ŽŪM Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiame plane atsisakyti nuostatos, kad pareiškėjo bazinių išmokų sumos, viršijančios 60 tūkst. eurų, būtų mažinamos 85 proc.; taikyti tiesioginių išmokų, viršijančių 100 tūkst. eurų, ribojimą, numatant galimybę išskaičiuoti per metus su vykdoma veikla sumokėtus atlyginimus ir su jais susijusius mokesčius.
Už tai, kad Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiame plane būtų paliktas didžiuosius ūkius tausojantis tiesioginės paramos variantas, pasisakė visi Seimo komiteto nariai, tiek valdančiosios koalicijos, tiek opozicijos atstovai. Išskyrus vieną – Andrių Vyšniauską.
Kas lėmė tokį sprendimą? Tegul kalba patys politikai.
Viktoras Pranckietis,
KRK pirmininkas, Liberalų sąjūdžio frakcija
Gal kalbėkim apie tai, kokį sprendimą priėmėm, o ne kokio nepriėmėm. Priėmėm sprendimą riboti iki 100 tūkst. eurų, o iki šiol buvo neribojama visiškai. Tai reikėtų daryti palaipsniui, o ne nusistatyti kažkokį skaičių, kuris nėra niekuo pagrįstas, tiesiog patėkštas skaičius iš dangaus. Kadangi buvo trys skaičiai, pasirinkom tą, kuris mažiausiai kenktų ekonomikai. Ir aš džiaugiuosi, kad Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius ŽŪM teikė tokį pat siūlymą kaip KRK nariai. Į jį ministerija sutinka visa apimtimi atsižvelgti. Ir tiek žinių. Žodžiu, neturi būti siekimo pribaigti paskutinius darbdavius kaime.
Vidmantas Kanopa,
KRK pirmininko pavaduotojas, Lietuvos socialdemokratų frakcija
Man taip atrodo: ne visos žemės derlingos, pajamos iš nenašių žemių yra daug mažesnės. Ribojant išmokas nuo 60 tūkst. eurų tiems ūkiams būtų skriauda. Tai paliestų ir vidutinius ūkius. Ne visi jie stipriai gyvena. Pamąsčiau, kad teisingiau būtų taikyti 100 tūkst. eurų „lubas“.
Nemanau, kad smulkesniems ūkininkams dėl to ženkliai sumažėtų išmokos. Yra ir kitų būdų jiems padėti, per investicinę paramą. Nesinori, kad motyvą prarastų tie, kurie intensyviai dirba, generuoja pajamas, pridėtinę vertę.
Juozas Baublys,
KRK narys, Liberalų sąjūdžio frakcija
Dar nebuvo priimtas sprendimas [KRK sprendimas dėl išmokų ribojimo]. Mano nuomone, neturim labiau riboti nei kad yra numatyta Europos Sąjungos reglamente. Ten palikta galimybė riboti nuo 100 tūkst. eurų. Mūsų išmokos vis tiek yra mažesnės nei kitų ES šalių narių ūkininkų. Negaudami jiems artimų išmokų ribojam stambiems konkurenciją, tai gali labai stipriai atsiliepti jų verslui.
60 tūkst. eurų paramos ribojimas paliestų ūkius, kurie valdo apie 800 ha. Gerose žemėse iš 800 ha yra visai kitokios pajamos, nederlingose žemėse pajamos daug mažesnės. Jei ribojam per išmokas jų pajamas, nemanau, kad tai prisidėtų prie jų gyvybingumo ir tolimesnio darbo.
Visada nuo didesnio skaičiaus prie mažesnio galima eiti. Atgal yra sunkiau. Mano nuomonė yra tokia: neskubėkim, palaipsniui žiūrėkim į ribojimą. Tuo labiau kad tas taupymas, jeigu neliečia susijusių ūkių, labiausiai paliestų bendroves, kurios šiuo metu neblogai dirba. Nesinori dirbtinai sudaryti problemų, gal iki bankrotų, tuo labiau kai dabar tokia sudėtinga situacija, keletą kartų pašoko trąšų kainos, nėra stabilumo. Savo sprendimais neturime prisidėti prie dar didesnio nestabilumo.
Jonas Gudauskas,
KRK narys, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno pavaduotojas
Išmokų ribojimo variantai gali būti įvairūs – 60, 70, 80 ar 100 tūkst. eurų. Buvo 60 ir 100 tūkst. eurų. Turim suprasti, kur yra prekiniai stipresni ūkiai, susikūrę nuo Nepriklausomybės atkūrimo, jų įdirbis didelis. Turbūt negalim kaltinti, kad jie dabar yra stambesni.
100 tūkst. eurų „lubos“, jei išskaičiuotume darbo užmokestį, man atrodo, yra pakankamai racionalus sprendimas. Aišku, mūsų žemės ūkio struktūroje vyrauja gana smulkūs ūkiai, stambesni yra konkurencingesni. Bet mes KRK… negalėtume išskirti, supriešinti: va čia stambus, čia smulkus. Visi dirba žemę, sukuria produktą, jį parduoda. Ir tuo džiaugiamės. Kuo stipresnis Lietuvoje žemės ūkis, tuo geriau mums visiems, ypač regionams. Mano sprendimas toks ir buvo – gal neišskirti.
Buvo visokių variantų, ne kartą kalbėta, kad reikia apmokestinti visas tiesiogines išmokas. Bet jos yra vienos mažiausių Europoje. Čia jau kita medalio pusė. Iš principo ūkiai, kurie jau susikūrę ir konkurencingi Europoje, turėtų investuoti į gamybą. Dabar mes sakom, kad grūdus išvežam, reikia daugiau investicijų į perdirbimą, tai skatinkim giluminį grūdų perdirbimą, daržovių perdirbimą, kad kuo daugiau darbo vietų būtų sukuriama čia, Lietuvoje, regionuose.
Ar nenukentės smulkieji? Ne, tikrai ne. 60 tūkst. eurų tokie pinigai… Tai daugiau politinis sprendimas, KRK nuomonė. Aišku, dėl to turbūt bus diskusijų, ir jų reikia. Bet KRK sprendimas – protokolinis, patariamasis – toks yra. Kitas klausimas, ministerija į jį atsižvelgs ar ne.
Kęstutis Mažeika,
KRK narys, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcija
Pagal supirkimo kainas galim matyti, kaip ūkininkai kenčia. Dauguma Seimo komiteto narių, išskyrus vieną, esam prieš ūkininkų skirstymą, segregavimą ar kažkokį kitokį vertinimą. Svarbiausia mums turbūt užsitikrinti maisto nepriklausomybę. Vertinant ūkių pajėgumą ir konkurencingumą, jei šiandien tiems didesniems ūkiams kažkaip dėsim lubas ar kažkokius didesnius mokesčius, apribojimus, tai tiems mažiesiems turbūt bus tikrai nepakeliamas krūvis užpildyti rinką ir aprūpinti žmones maistu. Kiek matom pagal pajėgumus, didieji ir veža pagrindinį vežimą. Skirstyti į vienokius ir kitokius, manau, nėra sąžininga.
Andrius Vyšniauskas,
KRK narys, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos seniūno pavaduotojas
Pasisakau už išmokų ribojimą ties 60 tūkst. eurų riba nesuteikiant galimybės atskaičiuoti darbo užmokestį. Priežastis labai paprasta: jei pasirenkam kitą modelį ir leidžiam atskaičiuoti darbo užmokestį, tai realiai „lubos“ neveikia. Šiuo metu yra 150 tūkst. eurų lubų reikalavimas, kuris tiesiog neveikia, nes yra daugybė būdų, kaip tą ribojimą galima apeiti ar padaryti taip, kad išmokų lubos nebūtų taikomos. 60 tūkst. eurų riba nepaliestų daugiau nei 85 proc. visų ūkių iki 800 ha, didžiosios Lietuvos ūkininkų dalies, tai būtų teisingiausia ir sąžiningiausia. Lietuvos kaime turime įspūdingą situaciją, labai didelę žemės ir visų išteklių koncentraciją stambiųjų ūkininkų, bendrovių rankose. Ir tai yra problema. Tai nėra socialiai teisinga.
Frakcijoje sutarimo tuo klausimu (dėl tiesioginės paramos ribojimo) niekada nebuvo. Diskutuojam, kalbamės. Kažkoks progresas yra. KRK sprendimas leisti žemyn iki 100 tūkst. eurų rodo tam tikrą progresą.
Manau, kad tvirtesnis apribojimas yra tik laiko klausimas. Stebim ES diskusijas. Neabejoju, kad po 2027 metų tai bus privaloma visose šalyse narėse, socialinis dėmuo bus labai ryškus, kartu su žaliuoju dėmeniu. Mano nuomone, mes galime eiti kaip kai kurios kitos šalys, ribodami ties 60 tūkst. eurų, tas atitinkamai leistų mums turėti šiek tiek mažiau streso tada, kai tie ribojimai ateis ir ES. Kai kurios šalys turi žymiai žemesnį ribojimą, taiko apmokestinimo sistemą, kuri veikia labai panašiai. Tų kelių yra pakankamai daug. Ką matom KRK, kas tam labiausiai priešinasi – stambieji žemvaldžiai. Jų įtaka yra labai didelė. Dėl to man labai gaila.
Negražu taip sakyti, tačiau KRK neturi įgaliojimų priimti tokių sprendimų. Jis turi įgaliojimus svarstyti įstatymų projektus, juos redaguoti, tvarkyti ir pateikti Seimo balsavimui. KRK nepriima sprendimų dėl išmokų lubų nustatymo, strategijos ir kitų dalykų. Mūsų žodis labiau patariamojo pobūdžio, o visus sprendimus priima ministras kartu su Vyriausybe.
Čia labiau patariamojo pobūdžio pozicija, labai panašiai kaip ir socialinių partnerių. Visi išreiškia savo nuomonę, ministerijos įvertina ir priima sprendimą. Tikiuosi, kad šiuo atveju bus priimtas sprendimas, kuris bus arčiausiai Vyriausybės programos.
Ūkininkai: tai akibrokštas
Lietuvos šeimos ūkininkų sąjungos (LŠŪS) pirmininkas Vidas Juodsnukis dalyvavo šiame KRK posėdyje, kurio pabaigoje balsavimui pateiktas klausimas buvo kaip perkūnas iš giedro dangaus. Ūkininkų atstovui, kaip ir kitiems posėdį stebėjusiesiems, susidarė įspūdis, kad Seimo komiteto pirmininkas darė spaudimą.
Reakcijos ilgai laukti nereikėjo. Įaudrinti žmonės iš visų rajonų suskato skambinti V.Juodsnukiui, vienas per kitą reikšti pasipiktinimą KRK sprendimu. Ūkininkai svarstė, kad tokį akibrokštą pateikęs ir atvirai į didžiųjų ūkių interesų pusę stojęs Seimo komiteto pirmininkas negalėtų toliau vadovauti šiam parlamentiniam komitetui.
„Lietuvos žemės ūkyje didžiausia socialinė atskirtis visoje ES. Apie 4 proc. yra labai stambių, turtingų ūkių ir 96 proc. vargstančių. Turint tokią socialinę atskirtį KRK priimti sprendimą neriboti tiesioginės paramos nuo 60 tūkst. eurų yra nusikaltimas Lietuvos žemės ūkiui, kaimui“, – tvirtina V.Juodsnukis.
KRK sprendimo išgąsdinti žmonės pasijuto taip, lyg jiems iš rankų slystų ką tik šviesiau sušvitusi ateitis, paskutinė galimybė pasinaudoti ES parama ir atsistoti ant kojų. Karčios piliulės jie neketina tylomis nuryti. ES parama duodama ne tam, kad didintų pajamas tų, kurie jau turi sukaupę turtus; jau prieš trejus metus EK pripažino, jog ilgiau negali tęstis ligšiolinė politika, kai didžiausia tiesioginių išmokų suma suteka siauram ratui asmenų. LŠŪS pirmininkas taip pat siūlo svarstyti, ar galima taikstytis su tuo, kad KRK narių sprendimo įkaite taptų Lietuvos žemės ūkio ateitis.
V.Juodsnukis atskleidė, kad jau organizuojama ŽŪR diskusija, jos metu bus įvardyta, kas yra kas, bus ieškoma sprendimo. KRK sprendimas, kaip įsitikino LŠŪS pirmininkas, šokiravo ne tik ūkininkus, bet ir kai kuriuos valdančiosios daugumos politikus.
Šaltinis: valstietis.lt, Daiva Jurkonė, 2022-01-18
Pateikė planą, ką darys su apleistais sklypais – baiminasi, kad Lietuvoje pritruks žemės
Seimo kaimo reikalų komiteto posėdyje pristatytas planas, ką daryti su apleista žeme. Pagrindinis variantas – ją paversti mišku. „Prieš keliolika metų turėjome virš 200 tūkst. ha apleistos žemę, tačiau įstojus į ES ir atsiradus galimybei gauti išmokas ir pelną ją dirbant, jos pradėjo drastiškai mažėti. 2021 m. gruodžio 1 d turėjome tik 37 tūkst. ha, tai mažiau nei 1 proc. visų naudmenų. Iš jų 8 tūkst. valstybinės žemės. Ši žemė nepatraukli žemės ūkio veiklai.
„Be 40 tūkst. ha žemės ūkio paskirties žemės apleistos, dar yra apie 400 tūkst. ha kitos paskirties apleistos žemės. 1 proc. miškingumo padidinimas, ką deklaruoja Aplinkos ministerija, tai reiškia 65 tūkst. ha papildomų miškų. Klausimas kur ir kaip tą padaryti“, – pastebėjo Algis Gaižutis, Lietuvos privačių miškų savininkų asociacijos vadovas. Jis siūlo plėsti agromiškininkystės sąvoką, nes kol reguliavimas nepakeistas, tą padaryti sudėtinga.
Dabar tik grasinama baudomis. Kęstutis Navickas sakė, kad žemę verčiant mišku nutinka taip, kad šie plotai „iškrenta“ iš daugiamečių pievų kategorijos, kurių mums ir taip trūksta. Miškai į šią kategoriją nepatenka, o ūkininkai jau ir dabar turės dalį arimų vėl paversti pieva. „Jei neišsikovosime, kad miškas būtų „užskaitytas“ kaip daugiametė pieva, mums tiesiog pritruks žemės“, – prognozuoja K. Navickas.
Šaltinis: delfi.lt, 2022-01-14
Ankstesnės žemės ūkio naujienos