Home » Žemės ūkio naujienos: 2025-02-13
Žemės ūkio naujienos

Žemės ūkio naujienos: 2025-02-13

NMA parama, žemės ūkio naujienos, pieno ukis

Žemės ūkio naujienos: 2025-02-13. Aktualiausios žemės ūkio naujienos iš įvairių Lietuvos ir užsienio portalų.

VTEK siūlo laikinai nušalinti Hofmaną nuo sprendimų, susijusių su NMA

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) siūlo Vyriausybei vienam mėnesiui nušalinti žemės ūkio ministrą Igną Hofmaną nuo sprendimų, susijusių su Nacionaline mokėjimo agentūra (NMA), kol ji atliks išsamų vertinimą. Vertinti I. Hofmano ir jo šeimos interesus VTEK nusprendė trečiadienį.

„Norint įvertinti interesų konfliktų rizikas būtina žinoti, kokių privačių interesų ministras ir jo artimi asmenys turi NMA kuruojamose srityse bei kokią įtaką privatiems interesams gali daryti jo paties, kaip žemės ūkio ministro, sprendimai“, – pranešime teigė VTEK pirmininkas Gediminas Sakalauskas.

I. Hofmanas BNS teigė šį sprendimą vertinantis palankiai.

„Vertinu sprendimą palankiai. Pats prašiau premjero nušalinti mane nuo NMA visai kadencijai, o VTEK rekomenduoja vieną mėnesį susilaikyti. Bet kuriuo atveju, sprendimas Vyriausybės kabineto vadovo rankose“, – komentare BNS teigė ministras.

Praėjusią savaitę VTEK gavo kelis fizinių asmenų pranešimus dėl I. Hofmano. Be to, Vyriausybės kanceliarija kreipėsi į VTEK prašydama rekomendacijos, kaip tinkamai valdyti galimus interesų konfliktus Žemės ūkio ministerijoje. Taip pat bus tikrinama Generalinės prokuratūros pateikta informacija.

Pats ministras yra deklaravęs, kad turi ūkį, žemės ūkio veikla užsiima ir jo brolis bei mama.

„Tiesa, VTEK šiuo metu neturi detalios informacijos apie paramos dydžius ar NMA finansuojamus I. Hofmano ar jo artimųjų projektus“, – pranešime teigia VTEK.

Sausį skelbta, kad Žemės ūkio ministerijos siūlymu Vyriausybė svarstys, ar nušalinti I. Hofmaną nuo reikalų, susijusių su NMA, iš kurios pajamų gauna jis ir jam artimi asmenys. Anot ŽŪM, pats ministras pateikė premjerui pranešimą dėl nusišalinimo siekiant išvengti galimo interesų konflikto.

I. Hofmanas taip pat nusišalintų nuo sprendimų, susijusių su jo ūkiu ir jo mamos ir brolio vykdoma žemės ūkio veikla, bei žemės ūkio kooperatyvu „Radviliškio aruodas“, kuriame yra jo šeimos narių valdomas ūkis, taip pat viešąja įstaiga Lietuvos žemės ūkio konsultavimo tarnyba, kurios klientas jis yra buvęs.

Šiuos sprendimus priimti būtų pavesta aplinkos ministrui Povilui Poderskiui.

I. Hofmanas BNS tuomet teigė, kad tokį sprendimą priėmė patartas teisininkų.

I. Hofmano ūkyje pernai buvo auginama 11 rūšių augalų, tarp jų – ankštiniai augalai, kmynai, kviečiai, rapsai, linai, žolių sėklos. Anksčiau buvo auginamos ir kanapių sėklos dauginimui. Ūkyje taikomos bearimės technologijos, tačiau 10–20 proc. žemės dirbama tradiciniu būdu.

Šaltinis: lrt.lt, 2025-02-12

Modernizuok savo ūkį: investicinė parama smulkiems ir stambiems ūkiams

Paramos teikimas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023-2027 m. strateginį planą įsibėgėjo. Ūkininkams, siekiantiems modernizuoti savo ūkius ar išplėsti perdirbimo pajėgumus, jau rezervuota maždaug du trečdaliai visų šiam laikotarpiui numatytų dotacijų (daugiau kaip 207 iš 311 mln. Eur) ir maždaug trečdalis lengvatinių paskolų (11 iš 35 mln. Eur) lėšų.

Paramos paraiškų priėmimo grafikas 2025 metams jau patvirtintas, tad Žemės ūkio ministerija ūkininkus kviečia nedelsti ir pradėti ruoštis  – pirmosios paraiškos lengvatinėms paskoloms gauti priimamos jau nuo kovo 3 dienos.

Ūkių konkurencingumui stiprinti modernizuojant valdas yra numatytos net keturios Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023-2027 m. strateginio plano (SP) intervencinės priemonės. Kadangi dalis dotacijų lėšų jau yra rezervuota patvirtintiems projektams įgyvendinti bei nebaigtoms vertinti paraiškoms, šiuo metu priemonėje „Labai smulkių ūkių plėtra“ yra likę beveik 45 proc. (6,8 mln. Eur), „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“ – 34 proc. (15,2 mln. Eur), „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ – 52 proc. (26,9 mln. Eur), „Investicijos į žemės ūkio valdas“ – 28 proc. (55 mln. Eur) dotacijų lėšų.

Nors esminiai paramos skyrimo principai šiose priemonėse yra bendri, tačiau atsižvelgiant į skirtingo dydžio ūkių finansavimo poreikius skiriasi paramos dydis, intensyvumas, projektų atrankos kriterijai ir kt.

Paramos ūkiams modernizuoti gali kreiptis ūkininkai, žemės ūkio bendrovės, pripažinti žemės ūkio kooperatyvai. Visi jie turi ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo užsiimti žemės ūkio veikla arba valdoje užaugintų žemės ūkio produktų perdirbimu ir pateikimu rinkai. Ūkio pajamos iš šios veiklos turi sudaryti ne mažiau kai kaip 50 proc. visų pajamų – išimtis taikoma tik labai smulkiems ūkiams. Taip pat kiekvienas į paramą pretenduojantis ūkis paraiškos teikimo metu ir (arba) įgyvendinęs projektą turi atitikti tam tikras ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmes.

Modernizuotis skatinami ir smulkūs, ir stambūs ūkiai

Patys smulkiausi, t. y. ūkiai, kurių valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte (VED), siekia 8 tūkst. Eur, tačiau neviršija 16 tūkst. eurų, gali gauti dotaciją pagal priemonę „Labai smulkių ūkių plėtra“. Ji orientuota į labai smulkių ūkių bendradarbiavimo skatinimą, todėl į paramą gali pretenduoti ir jėgas apjungę keli itin smulkūs ūkiai, t. y, tokie, kurių VED nuo 4 tūkst. eurų.

Vidutinio dydžio ūkiai, t. y. tie, kurių VED viršija 16 001 Eur, tačiau neviršija 30 tūkst. Eur, gali gauti dotaciją pagal priemonę „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“.

Ūkiai, kurių VED viršija 30 001 eurų, turi galimybę dalyvauti dviejose priemonėse, kuriose parama teikiama ir dotacijos, ir lengvatinės paskolos forma. Pirmoji – „Investicijos į žemės ūkio valdas“ orientuota į konkurencingumo didinimą bei didesnės pridėtinės vertės žemės ūkio produktų kūrimą, o antroji – „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ skirta gamybos tvarumo didinimui.

Galimybę pretenduoti į paramą pagal bet kurią šią priemonę turi pripažinti žemės ūkio kooperatyvai, kurie superka ir realizuoja savo narių valdose pagamintus žemės ūkio produktus arba juos perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus. Kooperatyvams netaikomas valdos dydžio apribojimas. Be to, jiems yra numatyta ir daugiau išimtinių sąlygų, pvz., nereikalaujama turėti įregistravus valdą ir pan.

Taip pat svarbu atkreipti dėmesį, kad jeigu paraiška teikiama kartu su partneriu (o tokia galimybė sudaryta visose priemonėse, išskyrus priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“), visi aukščiau išvardinti reikalavimai taikomi tiek pačiam pareiškėjui, tiek kiekvienam į projektą įtrauktam partneriui.

Kokios išlaidos finansuojamos?

Priemonių „Labai smulkių ūkio plėtra“, „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“ ir „Investicijos į žemės ūkio valdas“ paramos lėšomis remiama visų sektorių žemės ūkio produktų gamyba arba perdirbimas. Jeigu paraišką teikia pripažintas žemės ūkio kooperatyvas, remiama žemės ūkio produktų gamyba turi vykti šio kooperatyvo narių valdose, o perdirbimui turi būti naudojami tik kooperatyvo narių valdose pagaminti ir išauginti žemės ūkio produktai.

Tinkamos finansuoti išlaidos yra projekte numatytai veiklai reikalingų statinių statyba, rekonstravimas, kapitalinis remontas, infrastruktūra, tam tikros žemės ūkio technikos, įrangos bei transporto rūšys, technologiniai įrengimai, jų valdymo kompiuterinė ir programinė įranga. Taip pat gali būti finansuojamas daugiamečių augalų įsigijimas, projekto parengimo išlaidos ir pan.

Kiek kitaip yra priemonėje „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ – parama teikiama tikslinėms investicijoms, kuriomis prisidedama prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, taip pat prie atsinaujinančiosios energijos gamybos ir aukštesnių gyvūnų gerovės standartų. Ši priemonė orientuota išskirtinai tik į gyvulininkystės ūkius: remiama pieninė bei mėsinė galvijininkystė, kiaulininkystė, paukštininkystė. Tinkamų finansuoti išlaidų sąrašas trumpesnis ir apima statybą bei rekonstrukciją, technologinių įrenginių ir skaitmeninių ūkininkavimo technologijų įsigijimą bei projekto parengimo išlaidas.

Kokio dydžio investicinės paramos galima tikėtis?

Ūkių modernizavimui skiriamos paramos dydis bei intensyvumas priklauso nuo ūkio dydžio. Pagal priemonę „Labai smulkių ūkių plėtra“ didžiausia paramos suma priklauso nuo dalyvaujančiųjų skaičiaus ir gali siekti nuo 25 tūkst. eurų (kai paramos kreipiasi tik vienas ūkis) iki 100 tūkst. eurų (kai paraišką teikiantis ūkis pasitelkia 3 ir daugiau partnerių). Siekiant patiems smulkiausiems ūkiams sudaryti kuo palankesnes plėtros sąlygas, paramos intensyvumas šioje priemonėje siekia iki 85 proc. tinkamų finansuoti išlaidų vertės. Tuo tarpu pagal priemonę „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“ pateiktas projektas finansuojamas iki 65 proc. intensyvumu, tačiau didžiausia paramos suma yra didesnė – iki 200 tūkst. eurų.

Stambieji ūkiai, dalyvaujantys priemonėje „Investicijos į žemės ūkio valdas“, gali pasinaudoti net iki 0,5 mln. Eur dydžio parama, kurios intensyvumas siekia iki 50 proc., o jei parama teikiama supaprastinta tvarka – 80 tūkst. Eur su 40 proc. intensyvumu. Tuo tarpu pagal priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ paramos intensyvumas siekia iki 65 proc. (išimtis kiaulininkystės sektoriui – investicijoms į gyvūnų gerovės veiklą taikomas iki 80 proc. intensyvumas), o didžiausia paramos suma priklauso nuo projekte pasirinktų įgyvendinti veiklų ir gali svyruoti nuo 200 tūkst. Eur iki 1,5 mln. Eur.

Net pagal tris priemones jaunieji ūkininkai, besikreipiantys paramos pirmą kartą, remiami intensyviau: „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“ ir „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ – net iki 80 proc., o „Investicijos į žemės ūkio valdas“ – iki 70 proc. (paramą teikiant supaprastinta tvarka – iki 60 proc.).

Kaip gauti lengvatinę paskolą?

Pagal priemones „Investicijos į žemės ūkio valdas” ir „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ galima gauti ne tik dotacijas, bet ir lengvatines, t. y. su mažesnėmis nei rinkoje esančiomis palūkanomis, paskolas. Nulinės palūkanos taikomos 70 proc. tokios paskolos daliai, o 30 proc. daliai – 5 proc. finansų tarpininko marža ir 6 mėn. EURIBOR.

Lengvatinės paskolos, siekiančios iki 200 tūkst. eurų, gali būti skirtos tiek investicijoms finansuoti, tiek apyvartiniam kapitalui papildyti. Lengvatinė paskola gali būti suteikta 5 metams, o jei paskolos kreipiamasi vien tik apyvartiniam kapitalui papildyti – iki 3 metų.

Lengvatinės paskolos lėšomis galima finansuoti iki 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų investicijoms į materialųjį, nematerialųjį, biologinį turtą, taip pat ir sumokėtą PVM. Apyvartiniam kapitalui papildyti skirtos paskolos lėšomis galima finansuoti trumpalaikio turto įsigijimą, debitorinius įsipareigojimus, darbo užmokestį, kirtus mokesčius bei apyvartines išlaidas, būtinas ūkinei veiklai vykdyti. Tai palengvina ūkininkams sezoninius iššūkius, leidžia stabilizuoti veiklą, efektyviau valdyti finansinius srautus ir planuoti ilgalaikes investicijas.

Lengvatinėms paskoloms skirtos SP lėšos tirpsta ne taip sparčiai kaip dotacijoms, todėl Žemės ūkio ministerija skatina ūkininkus aktyviau pasinaudoti šia galimybe. Šiemet norintieji gauti lengvatines paskolas paraiškas galės teikti nuo kovo 3 d. iki pat metų pabaigos.

Ką svarbu žinoti planuojantiems pirmą kartą teikti paraišką

Pareiškėjui, norinčiam kreiptis paramos ūkiui modernizuoti, pirmiausia reikėtų įsivertinti valdos ekonominį dydį (VED), išreikštą produkcijos standartine verte. Jeigu planuojama paramos kreiptis kartu su partneriu, reikėtų įsitikinti, kad jis patenka į tą pačią VED kategoriją.

Antras žingsnis – įsivertinti pareiškėjo bei partnerių atitiktį tinkamumo gauti paramą sąlygoms ir reikalavimams. Ypač svarbu atkreipti dėmesį, ar dominančioje priemonėje yra reikalaujama atitikti ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmes, nustatytas Ekonominio gyvybingumo taisyklėse.

Prieš rengiant paraišką taip pat reikėtų įsitikinti, kad ji surinks bent minimalų reikalaujamą balų skaičių. Tačiau to gali ir nepakakti -– jei kvietimas sulaukia daug paraiškų, parama skiriama tik surinkusioms aukščiausią balų skaičių. Dėl to reikėtų iš anksto įsivertinti, kiek balų galės surinkti rengiamas projektas. Projektų atranka nėra taikoma tik priemonėje „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“ – paramą gauna visi pareiškėjai, kurių paraiška atitinka įgyvendinimo taisyklėse numatytas sąlygas.

Norint gauti paramą ūkio modernizavimui beveik visada (išskyrus dalyvaujant priemonėje „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“) reikės parengti verslo planą, kuriame pagrindžiami investavimo tikslai, nurodomi numatytoms investicijoms atlikti reikalingi ištekliai ir terminai, pateikiamos ūkio vystymo prognozės įgyvendinus projektą bei visu jo kontrolės laikotarpiu. Tiesa, teikiant paraišką pagal priemonę „Labai smulkių ūkių plėtra“ arba supaprastintąja tvarka pagal priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas“, verslo planas yra integruotas į paraiškos formą.

Būsimiems pareiškėjams reikia įvertinti ir tai, kad paraiškoje investicijų vertės pagrindimui reikės pateikti tris komercinius pasiūlymus, o įgyvendinant projektą – laikytis prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėse numatytos tvarkos. Svarbu tai, kad traktoriams, jų priekaboms, javų kombainams, šienapjovėms, skutikliams, krautuvams ir kt. jau yra taikomi (ir kasmet bus indeksuojami) fiksuotieji vieneto įkainiai, kurie sudaro sąlygas greičiau ir patogiau planuoti bei kompensuoti patirtas išlaidas.

Rengiant projektą ne mažiau svarbu įsivertinti, ar numatoma įsigyti žemės ūkio technika ir įranga atitinka ūkio gamybinį potencialą. Tai padaryti padės Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) parengta metodika ir skaičiuoklė.

Atkreiptinas dėmesys, kad visose priemonėse yra numatytas 5 metų kontrolės laikotarpis, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi savo įsipareigojimų. Šis laikotarpis trumpesnis (3 metai) tik tada, kai kreipiamasi paramos pagal priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas“ supaprastinta tvarka ir priemonę „Labai smulkių ūkio plėtra“.

Daugiau informacijos

Paraišką lengvatinei paskolai galima teikti tiek drauge su paraiška dotacijai, tiek ir atskirai. Kvietimas tik lengvatinėms paskoloms gauti tęsiasi iki metų pabaigos, tačiau jis gali būti sustabdytas ir anksčiau, jeigu būtų pasiekta kvietimui skirta paramos suma.

Pareiškėjams verta susipažinti su paramos teikimo sąlygomis, įtvirtintomis priemonių įgyvendinimo taisyklėse, SP administravimo taisyklėse, kituose bendruosiuose paramos teikimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

Rekomenduojame sekti informaciją apie numatomus kvietimus NMA puslapyje paramakaimui.lt, o įgyvendinimo taisyklių pakeitimų pristatymus – Lietuvos kaimo tinklo dirbtuvėse.

Iškilus klausimams ar sunkumams rengiant paraišką arba jau įgyvendinant projektą, visada galima kreiptis į NMA – pagalbininkę sprendžiant ūkininkų problemas, susijusias su ES parama.

Šaltinis: zum.lrv.lt, 2025-02-11

Siekiantiems investuoti į žemės ūkio valdas – galimybė kreiptis lengvatinės paskolos

Nuo kovo 3 d. Nacionalinei mokėjimo agentūrai (NMA) bus galima teikti paraiškas pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano (SP) intervencinę priemonę „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“. Šiuo tęstiniu paraiškų teikimo metu bus priimamos paraiškos tik lengvatinėms paskoloms gauti. Paraiškas bus galima teikti iki rugpjūčio 29 d. 17.00 val., tačiau ne ilgiau nei pasiekiama paraiškų priėmimo etapui skirta lėšų suma. 

Paraiškos priimamos tik darbo dienomis nuo 8.00 val. iki 17.00 val.

Paraiškų teikimo etapui skirta 5 mln. Eur.

Remiama veikla

Pagal intervencinę priemonę remiamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų ir (ar) amoniako išmetimus mažinančių bei oro kokybę gerinančių technologijų diegimas ūkyje (privaloma veikla), biodujų gamyba iš gyvulininkystėje susidarančio mėšlo ir kitų biologiškai skaidžių žemės ūkio atliekų. Taip pat remiamos investicijos į perėjimą prie aukštesnių nei pareiškėjui privalomi ūkinių gyvūnų gerovės standartų.

Galimi pareiškėjai

Paramos gali kreiptis tiek fiziniai asmenys, turintys Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatyta tvarka savo vardu įregistruotą ūkininko ūkį, tiek juridiniai asmenys, savo vardu įregistravę žemės ūkio valdą.

Reikalavimas dėl žemės ūkio valdos registravimo netaikomas pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, kurie superka ir realizuoja tik iš savo narių valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus arba supirktus iš savo narių jų valdose pagamintus ar išaugintus žemės ūkio produktus perdirba ir realizuoja iš jų pagamintus maisto ir ne maisto produktus.

Paskolos suma ir teikimo sąlygos

Vienam paskolos gavėjui gali būti suteikta 200 000 Eur lengvatinė paskola.

Lengvatinės paskolos lėšomis gali būti apmokėta 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.

Ilgiausias laikotarpis, kuriam gali būti suteikta lengvatinė paskola, – 5 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo, o kreipiantis paskolos tik apyvartiniam kapitalui – 3 metai nuo paskolos sutarties su finansų tarpininku pasirašymo. Vienam paskolos gavėjui pagal intervencinę priemonę gali būti suteikta tik viena paskola.

Paraiškų pateikimo būdas

Paramos paraiška ir su paramos paraiška teikiami dokumentai NMA turi būti pateikiami per Žemės ūkio ministerijos informacinę sistemą (ŽŪMIS), užpildžius elektroninę formą interneto prieigoje adresu https://zumis.lt. Paraiška ŽŪMIS portale gali būti pateikta ne anksčiau kaip kvietimo teikti paraiškas pirmą dieną 8.00.00 val. ir ne vėliau kaip iki kvietimo teikti paraiškas paskutinės dienos 17.00.00 val. (arba ne ilgiau nei bus pasiekta paraiškų priėmimo etapui lengvatinei paskolai skirta lėšų suma).

Kai paraišką teikia įgaliotas asmuo, pareiškėjo suteiktas ir patvirtintas parašu (juridinio asmens atveju, vadovo parašu patvirtintas) įgaliojimas (skenuotas PDF formatu) per ŽŪMIS portalą, naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), arba pasirašytas kvalifikuotu el. parašu el. paštu paraiskos@nma.ltturi būti pateiktas NMA likus ne mažiau nei 3 (trims) darbo dienoms iki paramos paraiškų pateikimo termino pabaigos.

Šaltinis: nma.lrv.lt, 2025-02-13

Paraiškos dėl pasėlių ir augalų draudimo priimamos nuo kovo 3 dienos

Nuo kovo 3 dienos iki birželio 30 dienos Nacionalinei mokėjimo agentūrai (NMA) bus galima teikti paraiškas dėl pasėlių ir augalų draudimo nuo sausros įmokų daliai kompensuoti (2025 m. vegetaciniam laikotarpiui) pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusios su pasėlių ir augalų draudimo įmokų kompensavimu, įgyvendinimo taisykles (Taisykles).

Šiam paraiškų teikimo etapui skirta 1 284 272 Eur paramos lėšų.

Remiama veikla

Pagal veiklos sritį remiama augalininkyste, sodininkyste ir daržininkyste užsiimančių ūkio subjektų veikla, susijusi su Lietuvos Respublikos teritorijoje auginamų pasėlių ir augalų draudimu nuo stichinės sausros.

Galimi pareiškėjai

Paramą gali gauti fiziniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio veikla ir savo vardu įregistravę ūkininko ūkį ir valdą, bei juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio veikla ir savo vardu įregistravę valdą.

Paramos dydis ir intensyvumas

Pagal priemonę parama teikiama už draudimo sutarties įsigaliojimo dieną nuosavybės teise priklausančius bei einamaisiais metais deklaruotus pasėlius ir (arba) augalus.

Paramos suma apskaičiuojama pagal didžiausiuosius galimus draudimo įmokų įkainius 1 ha deklaruoto ploto pagal augalų rūšis ir draudžiamas rizikas.

Paramos intensyvumas – iki 70 proc. sumokėtos draudimo įmokos sumos.

Tinkamos finansuoti išlaidos

Tinkamos finansuoti išlaidos – draudimo įmokos suma, sumokėta draudimo įmonei pagal draudimo sutartį, atitinkančią Taisyklių 14 punkte nurodytus reikalavimus:

faktiškai patirtos ir pagrįstos dokumentų originalais arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintomis jų kopijomis;
patirtos atsiskaitant su draudimo įmonėmis per finansų įstaigas;
patirtos draudimo paslaugą įsigijus iš pripažintų tinkamų teikti pasėlių ir (arba) augalų draudimo paslaugas draudimo įmonių ar kitų Ekonominės erdvės valstybių draudimo įmonių filialų, turinčių teisę vykdyti turto draudimo veiklą pagal Lietuvos Respublikos draudimo įstatymą;
patirtos ne anksčiau kaip kitą dieną nuo paramos paraiškos pateikimo savivaldybei dienos;
apskaičiuojamos pagal vidutinius rinkos įkainius atitinkančius didžiausius galimus draudimo įmokos įkainius 1 ha deklaruoto ploto pagal augalų rūšių grupes ir draudžiamas rizikas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. 3D-570 „Dėl didžiausiųjų galimų draudimo įmokų įkainių nustatymo“.
Paraiškų teikimo tvarka

Paramos paraiškos teikiamos prieš patiriant draudimo įmokų sumokėjimo draudimo įmonei išlaidas savivaldybės, kurioje įregistruota žemės ūkio valda, administracijai asmeniškai, per kurjerį, registruota pašto siunta, per įgaliotą asmenį arba elektroniniu paštu. Kartu su paramos paraiška savivaldybei teikiami draudimo paraiška su priedais arba draudimo įmonės pasiūlymas pagal pateiktą draudimo paraišką. Turi būti pateikiamas vienas originalus paramos paraiškos egzempliorius ir susijusių dokumentų originalai arba kopijos. Kiekvienas paramos paraiškos ir susijusių dokumentų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu, siunčiant elektroniniu paštu – pasirašyti saugiu elektroniniu parašu.

Informacija apie statistiką

Pirmu kvietimo laikotarpiu, kuris vyko nuo 2024 m. rugsėjo 2 d. iki gruodžio 31 d., buvo priimtos 1 299 paraiškos: nuo iššalimo rizikos buvo pateiktos 1 262 paraiškos, o nuo sausros – 37 paraiškos.

Šaltinis: nma.lrv.lt, 2025-02-12

NMA ir Muitinės departamentas dar aktyviau keisis duomenimis

Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) ir Muitinės departamento atstovai susitiko aptarti galimybes didinti duomenų mainų apimtį. Susitikime buvo aptarti konkretūs galimi abiejų institucijų veiksmai, turint tikslą tobulinti rizikingų paramos gavėjų identifikavimo tvarką, kad imituoti veiklą būtų sunkiau, o sąžiningai paramos sąlygų besilaikantiems administracinė našta mažėtų.

Siekiant kuo tiksliau nustatyti galimo sukčiavimo atvejus, kuomet siekiant gauti paramą NMA pateiktuose dokumentuose numatyta veikla imituojama, stiprinamas abiejų institucijų bendradarbiavimas. Tai itin svarbu užtikrinant efektyvų ir skaidrų iš Europos Sąjungos gautų paramos lėšų panaudojimą.

Tokio pobūdžio susitikimai su skirtingomis institucijomis NMA vyksta nuolat. Nuolat siekiame dar aktyviau keistis turimais duomenimis su kitomis institucijomis – tai padeda greičiau, skaidriau ir efektyviau administruoti paramą bei mažinti administracinę naštą mūsų klientams.

Šaltinis: nma.lrv.lt, 2025-02-12

Ankstesnės žemės ūkio naujienos